keskiviikko 11. toukokuuta 2016

Sarjakuvien tekeminen (Aura Ijäs)





Tässä blogissa ei ole niinkään tarkoitus erikoistua käsittelemään sarjakuvan teon oppaita. Siihen minulla ei itselläni riitä kompetenssi, koska piirtotaitoni on olematon harjoituksista huolimatta.

Kuitenkin Aura Ijäksen tekemä opus saa huomioni, koska se on tehty kokonaan sarjakuvan keinoin. Raskaiden opusten sijaan Ijäksen tyyli inspiroi ja innostaa tekemään sarjakuvia helpolla otteellaan. Sarjakuvan kerrontamuodossa etuna on kerronnan näennäinen ekonomisuus. Tekstiä ei käytetä silloin kun voi kertoa asioita kuvin. Turhaa selittämistä ei kannata tehdä, koska se olisi lukijan aliarvioimista, kuten opus opettaa.

Tärkeää on myös, että kirjan kerrontatyyli havainnollistaa. Ijäs on piirtänyt itsensä kertojaksi sarjakuvaan, mutta hän on saanut rinnalleen persoonallisen tiikeriapurin Psyko-Tommi. Nämä kaksi henkilöä riitelevät kirjan aikana mielipiteistään, mikä tuo sarjakuvaan kaivattua huumoria.

Piirrostyyli on kevyttä ja pelkistettyä, menettämättä kuitenkaan vauhdikkuutta. Yksityiskohtiinkin panostetaan niissä tapauksissa, joissa niillä on tapahtumien kannalta merkitystä.

Täydellinen opus ei kuitenkaan ole. Ijäs reflektoivasti myöntää useassa otteessa, että ei tiedä kaikista asioista, kuten rasteroinnista, riittävästi ja suosittelee siirtymään parempien opusten pariin. Tietotekniikkaan liittyvissä osuuksissa kirja alkaa puuroutua, vaikka ne ovatkin tärkeitä asioita sarjakuvan teon kannalta. Hyväksi rinnakkaisteokseksi on kasattu lähdeluettelo, mutta suomalaisesta osastosta esimerkiksi Ilpo Koskelan Sarjakuvantekijän oppikirja on kelpo kirja luettavaksi rinnalle.

Sarjakuvien tekeminen on opuksena oikein kelpo vasta-alkajille, joita sarjakuvien tekeminen kiinnostaa. Se avartaa sarjakuvan teon haasteita myös tehokkaasti sarjakuvaharrastajille, jotka eivät ole niinkään kiinnostuneita tarttumaan itse kynään.

Ijäs ei ole lähtenyt tekemään akateemista selvitystä, mutta sellaista kyllä toisaalta edelleenkin kaipaisi. Sarjakuvan muotokielestä ja kuvaopista (kuvakulmat, piirrostyylit, tekniikat) toivoisi samanlaisia yksityiskohtaisia ja filosofisesti ammennettuja teoksia kuin elokuvasta on jo tehty vuosia sitten. Tavallaan tämä on hassua, koska kuten myös Ijäs korostaa, näillä kahdella taidemuodolla on paljon yhteistä. Sarjakuvan suosion kasvusta huolimatta kuitenkin tämänlainen pedantti tutkimus odottaa edelleen kirjoittajaansa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti